10 de jul. 2015

Fotogrames


La dona jove de l'abric blanc és una cosina de la meva mare. La noia del seu costat de la cara rodona, una mica més baixeta i de botons aparellats a l'abric és la meva mare. La foto no està datada, és de passada la Guerra Civil. Si a la meva mare, a ull, li poso catorze anys, la foto seria del 1942.

La va fer el Josep Playà, i la va reproduir La Vanguardia el 31-5-2015, dins d'un reportatge dedicat a aquest fotògraf. El diari acompanyava la foto amb aquesta descripció: "Acto de imposición de medalla al niño Josep Pelfort, de 3 años, hijo de un falangista 'caído'".

Quan fa uns dies La Vanguardia va reproduir la foto, una germana meva va comentar que a la meva mare no se la veia gaire entusiasmada amb la cerimònia a què assistia. Jo em vaig mirar la foto una mica diferent: en l'expressió de la meva mare hi vaig veure tristesa, compassió cap el nen que està mirant, el presumpte protagonista de l'escena. Veig un nen utilitzat: s'ha organitzat l'acte amb l'excusa de la mort del seu pare, no pensant en ell, el nen, sinó amb l'objectiu de fer un acte de propaganda política. És un nen manipulat, sol i trist, que deu trobar a faltar el seu pare i que li importa un rave la cerimònia, la medalla i la reivindicació del nacionalcatolicisme.

En qualsevol cas, l'atribució d'un significat, sigui el que sigui, a una mirada d'una foto no deixa de ser bastant gratuïta. Mirar una foto i especular amb el significat de les expressions de les cares és un exercici arriscat, en general d'una utilitat dubtosa. Veiem una imatge "congelada" i li atribuïm un significat que fonamentalment només existeix dins de la nostra ment, i que pot no tenir cap relació amb el que passava (amb el que li passava, pensava i sentia la persona de la fotografia en aquell moment que va captar la màquina).

Si la imatge congelada fos d'un instant abans o després, si fos "el següent o l'anterior fotograma", potser la cara d'aquella persona seria molt diferent, per mil motius rellevants o irrellevants: un parpelleig, un alè d'aire, un soroll, un pensament, el vol d'una mosca, una picor al nas o a l'orella...

Ens agrada especular a partir d'una imatge congelada: ens atrau interpretar, gairebé psicoanalíticament, un fotograma concret, atribuint-li el significat que "a nosaltres" (segons els nostres esquemes mentals, les nostres associacions personals, la nostra biografia, etc.) ens sembla més oportú, i que pot no tenir cap relació amb allò que pensava o sentia aquella persona quan va ser fotografiada.

Mai m'ha agradat que em facin fotos. Ara penso que el meu rebuig potser obeïa, sense saber-ho, a això que he exposat, a la por a quedar congelat en un instant. I posteriorment ser mirat, "interpretat", a través d'aquell instant. No hi havia pensat mai, sobre aquest tema d'aquesta manera. I se m'ha acudit precisament ara que cada cop m'importa menys això que tant m'havia preocupat, ara que ja m'és igual el que pensi la gent. De les fotos, de mi, de tot. Suposo que en el fons no és res més que un problema de falta de seguretat personal. La tenia fràgil, i a mesura que se m'ha anat consolidant una mica, aquesta mania d'evitar les fotos ha anat desapareixent. M'ha costat gairebé tota la vida.

Em sembla recordar que a la meva mare tampoc li agradava gaire que li fessin fotos. En el seu cas crec que era perquè no li agradava no sortir afavorida, i ja se sap, quan et fan fotos et poden pescar de qualsevol manera. Però sobretot, a ella no li agradaven les fotos de quan estava passant una etapa depressiva. A mi, més que agradar-me o no, aquelles fotos que reflecteixen el seu sofriment m'angoixen. Aquella cara tan trista, tan adolorida... En aquest cas, a més, l'explicació dels fotogrames canviants no serveix: durant aquelles etapes, el fotograma sempre era el mateix, estàtic, immutable, dolorosament sempre el mateix.