15 de nov. 2018

Bon dia, mandra

"Qui s'atreveixi a treure la careta a la ficció compartida, o a la crença instaurada, serà el pitjor dels traïdors. Que es prepari per al dit acusador." Albert Lladó (1)

Durant anys he anat veient als prestatges de les llibreries (de nou i de vell), i als de les biblioteques, el llibre "Bon dia, mandra", de la Corinne Maier. Malgrat un títol tan suggestiu mai no m'havia decidit a agafar-lo, tot i que no sé explicar-ne el motiu.

Fa unes setmanes me'n vaig trobar un exemplar pel carrer, i el vaig arreplegar. I el vaig afegir a la pila de llibres pendents, també aquesta vegada sense acabar-me de decidir a llegir-lo.

Fins que finalment m'he decidit. D'entrada, he tingut una sensació de rebuig a causa del to i l'extremisme, però després m'hi he anat acostumant, i n'he anat gaudint sobretot algunes frases molt enginyoses (en conjunt, crec que el millor del llibre són aquestes frases brillants que de tant en tant van apareixent).

Però quan l'he començat a assaborir més ha sigut quan en lloc de pensar, mentre el llegia, en el món laboral en general, he començat a pensar en el món de les ONGs.

Amb aquest canvi d'enfocament m'hi he començat a sentir més a gust, perquè malgrat les exageracions i les caricatures (o potser gràcies a elles) he vist ben reflectides situacions, dinàmiques i actituds del món de les ONGs que, malauradament, conec bé.

A més, això que dic (aquest núvol o teranyina d'absurditats, ridiculeses i incompetències), en les ONGs a grans trets afecta igual a les persones contractades com a les voluntàries. Cosa que d'altra banda suposo que hauria de sorprendre poc, ja que anem a on anem, i fem el que fem (cobrant o de franc), sempre ho fem arrossegant les nostres limitacions i misèries.

El llibre de la Corinne Maier és un pamflet, una generalització, una trivialització, i per tant cal llegir-lo amb aquest benentès. El que jo he dit de les ONGs potser també una mica. Perquè a tot arreu hi ha de tot. I a les ONGs (i a les empreses) també hi ha gent molt valuosa, rigorosa i honesta. De fet, aquestes són les persones que, amb la seva eficàcia i lucidesa, maquillen la ineficàcia i la incompetència de les altres.

--
(1) Culturas, La Vangardia, 11/08/2018