13 de nov. 2018

De vegades parlo massa fort

De vegades me n'adono jo, de vegades m'ho diu la meva companya: que de vegades parlo massa fort, amb massa intensitat, i a sobre insistint de forma exagerada en el que estic dient.

Sé que és un defecte. No m'agrada, em complica la vida i la complico als altres. Haig d'aprendre a no fer-ho. També sé que hi ha persones amb les quals no em passa mai.

No em passa amb aquelles persones en relació a les quals tinc assumit que haig d'estar atent, de manera especial i constant, per tal que tot sigui el més fàcil possible. Persones amb les quals, de fet, la relació no és d'igualtat, de llibertat despreocupada. Amb aquestes persones tinc interioritzat que haig d'estar sempre atent tant pel que fa als continguts com pel que fa a les formes. I a més no em costa fer-ho, al contrari, tinc la sensació de profit, i de satisfacció, quan tracto amb aquestes persones.

En canvi, en les relacions més igualitàries de vegades em despisto. Pel que fa a les formes, o pel que fa als continguts, o pel que fa a tot plegat. No m'ho justifico, em sembla inadequat. Sobretot si em passa que, tot i dir el que em sembla que és oportú dir, o que cal dir (o que m'han demanat explícitament que digui), ho dic en un to, amb una intensitat, amb una insistència, que no toca. Ho repeteixo, sé que és una assignatura meva pendent.

De vegades he resolt problemes d'aquests "reubicant" les relacions, és a dir, traspassant una relació del grup de les relacions igualitàries a l'altre grup. Això em permet solucionar aquell cas, però no em soluciona "el problema general". Però vaja, solucionar un sol cas ja és molt. Per descomptat, a aquestes persones no els puc parlar d'aquesta "reubicació", ja que se sentirien menysvalorades (quan de fet l'objectiu meu no és "valoratiu", sinó només permetre que la relació es mantingui).

De vegades aquesta estratègia reubicadora no és total, i el que faig és "desplaçar" una mica una relació de l'òrbita d'un grup a l'altre. De fet, pensant-hi bé, en realitat hi ha tota una gradació d'ubicacions, potser hi ha poques relacions que estiguin del tot en un extrem o l'altre.