12 de juny 2017

Falses atribucions: el cas de l'Anselm

Durant anys vaig sentir a parlar de l'Anselm. La seva dona (amb qui coincidia de vegades a casa d'uns coneguts) en parlava de tant en tant. Explicava de què treballava l'Anselm, quin era el seu tarannà, què li agradava...

Mai, però, no recordo que ella fes una descripció física de l'Anselm. El cas és que a ell jo no l'havia vist mai, ni tan sols en una foto. No tenia cap pista sobre el seu aspecte físic. No obstant, de tant sentir-ne a parlar em vaig anar imaginat com era l'Anselm: la seva cara, els seus ulls, el seu cos, el seu to de veu...

Finalment, després d'anys, un dia el vaig veure. I em vaig quedar parat. M'havia imaginat l'Anselm baix, i era més aviat alt. Me l'havia imaginat gras, i era prim. Me l'havia imaginat bastant calb, i no ho era gens. Cap coincidència, zero.