7 de febr. 2017

Abús d'autoritat - 2

Després de incident del tren que vaig explicar l'altre dia i de formular les corresponents queixes vaig pensar també escriure una carta als diaris explicant el que m'havia passat, la prepotència amb que m'havia tractat aquell revisor i els perjudicis que m'havia ocasionat.

Però com que sóc usuari habitual del transport públic i sé que la majoria de revisors són gent educada i equànime, ho vaig descartar. Sóc conscient que la feina dels revisors de vegades és molt complicada, perquè hi ha usuaris que realment provoquen problemes greus. N'he estat testimoni més d'una vegada, he presenciat algunes escenes molt desagradables.

D'altra banda, sé que un incident com aquest, el meu, també es pot tergiversar. És molt fàcil despistar-se i acabar fent alguna generalització, i jo no volia contribuir-hi. Insisteixo, la majoria de revisors són gent molt correcta. A més, amb algun dels revisors d'aquella línia en concret (fa trenta anys que la faig servir) fins i tot hi ha una relació de mútua simpatia. Mai, fins llavors, m'havia passat res.

Que li va passar a aquell revisor? Aquell dia tenia un mal dia, o és que de tant en tant té mals dies? Quina mena de persona és? Ves a saber, potser aquell dia li feien mal les sabates "a ell". I per tant, que jo me les hagués tret s'ho va prendre com un desafiament intolerable.

Una altra hipòtesi és que ell es va envalentir a causa de la meva pinta (sóc una persona gran i hi ha qui de vegades em diu que tinc aspecte d'indigent). Potser veient-me desvalgut, vulnerable, va voler fer una demostració d'autoritat, i així sentir-se "realitzat". Hi ha algunes persones a les que, malauradament, els passa això.

Aquesta possibilitat és la que em va doldre més. Perquè a mi em va perjudicar, però em vaig poder espavilar (ara no ve al cas com), i en canvia a una persona realment desvalguda la seva prepotència i arbitrarietat li hauria provocat un perjudici molt greu. Ho recordo: el següent tren no passava fins al cap de catorze hores, durant la nit l'estació la tanquen, i aquell dia feia molt fred. Sense recursos, al desembre passar una nit al ras és molt dur.