19 de des. 2017

Sándor Márai (començant pel final)

Fa poc vaig llegir l'últim volum dels diaris de Sándor Márai, el que va de 1984 a 1989 i que s'acaba un mes abans del seu suïcidi el febrer de 1989. Vaig anar llegint el llibre en sentit invers, començant pel final i fins arribar al principi. Com que les anotacions dels diaris de Sándor Márai són curtes, és fàcil llegir així, primer una pàgina i després l'anterior. (1)

Alguns llibres els llegeixo d'aquesta manera, contra direcció, no sabria explicar-ne el motiu.

El llibre s'acaba (i per tant és per on vaig començar) dies abans del suïcidi de Sándor Márai, i l'última frase és aquesta: "Ha arribat el moment". Reculant pàgines, tres anys abans, quan vaig arribar a la part de la mort de la seva dona, i sobretot quan vaig anar veient el seu deteriorament (el d'ella), una cosa que em va sobtar va ser que, tot i la determinació de Sándor Márai exposada al llarg de tot el llibre de no voler viure en condicions humiliants i de dependència, no va fer res per impedir que la seva dona passés pel llarg calvari que va passar (i que incloïa un procés de demència).

Sándor Márai al final, ell, es va suïcidar, però abans va estar molt de temps dient que la seva vida era una porqueria, una no vida, només una supervivència, i que no valia la pena seguir vivint. Li va costar decidir-se, no sé si es pot considerar que poc o molt (en funció de quins barems?), però li va costar.

No només s'havia fet vell i havia anat acumulant diferents mals (un dels que el preocupava més era que s'estava tornant cec), sinó que a més se sentia profundament sol, sense la seva dona morta tres anys abans (a la qual se sentia molt unit), sense els seus germans que també s'havien anat morint els anys anteriors, i que eren molt importants per a ell. Tenia 88 anys, tots els referents importants per a ell havien anat desapareixent. Era un reconegut escriptor... llavors presoner de la seva solitud. Estava cansat de viure, completament esgotat, i va decidir plegar.

Fa uns una mesos vaig copiar unes frases d'aquest diari a:
http://miravolant.blogspot.com.es/2017/09/sandor-marai.html

--
(1) "Diarios, 1984-1989". Salamandra, 2008.