30 de set. 2019

El pintor i la seva obra

Entre les persones que conec i que tracto poc o molt, potser el que abunden més són els Joans: el Joan G., el Joan C., el Joan O., el Joan S., el Joan F. i alguns més.

Avui passo pel davant de la casa del Joan M. Truco, m'obre, i em convida a passar. La seva casa per dins sempre m'aclapara una mica, amb totes les parets absolutament plenes de quadres penjats. No hi ha ni el més petit espai lliure. A la planta baixa, i també al primer pis, i a les golfes. Fins i tot al lavabo. I tots, absolutament tots els quadres, els ha pintat ell. Això és el que em sobta o fascina més, aquest plaer autocontemplatiu.

El Joan té una certa gràcia pintant, però no res de l'altre món. Els millors quadres són a tot estirar passables, per participar per exemple en algun concurs "de pintura ràpida" d'algun poble. El mèrit o valor dels seus quadres és un altre, és el fet que ell "pintant-los s'ho ha passat molt bé". Això no incideix sobre el valor (o falta de valor) artístic, però pel que fa a la biografia emocional és molt important.

El més probable (per no dir que segur), és que el dia que es mori tots aquests quadres (i més que té estibats, centenars, també seus), acabin tots a un abocador. O amb una mica de sort, aprofitats per algun altre pintor per pintar-hi al damunt. Però en qualsevol cas, "les seves pintures" desapareixeran.

De fet, és el que passa "amb totes les obres i totes les memòries", de qui sigui, que duren el que duren, de vegades molt poc. En el seu cas, si tingués descendents (no en té) potser algun quadre el conservarien, com a record, si més no durant la primera generació...

Ell veu venir aquest final de la seva obra, i li pesa (ja té un munt d'anys). Avui m'ho torna a dir: "En vols algun? Tria el que vulguis, te'l regalo". I li hauria de dir que sí, per fer-lo content, però li dic que ja sap que, a diferència d'ell, a mi m'agraden les parets sense res penjat. Ell ho sap, perquè ha estat a casa meva.

Li contesto això, i més tard, a casa, penso que li hauria de dir que sí, que me'n regalés algun. Perquè ell estaria content. A veure si ho faig quan es presenti una altra ocasió.