3 d’abr. 2017

Més "manguitos"

Segueixo les investigacions sobre els "manguitos". Aquest cop, des del mig del carrer tinc una conversa amb dues dones, cada una a la finestra de casa seva, a banda i banda del carrer, I jo a baix, girant el cap ara cap aquí i ara cap allà, fins que m'agafa mal de coll de tant tenir-lo torçat.

M'explica una que a més dels "manguitos" i la mantellina, per anar a missa també era obligatori, "per descomptat", dur mitges, fos l'època de l'any que fos. L'altra diu que un dia a ella el mossèn la va esbroncar perquè no tenia prou estirat un "manguito" i se li veia una mica de canell. També expliquen, i això és el que em sembla més fort, que un dia el mossèn no va donar la comunió als fills de l'home que s'encarregava del cine. Com que es veu que el mossèn estava disgustat amb alguna pel.lícula que s'havia passat, ho va fer pagar a aquelles criatures amb el propòsit "d'escarmentar el pare". Estupidesa i la maldat.

Aquestes dues dones que m'expliquen aquestes anècdotes no diré que siguin "de missa diària", d'entrada perquè no n'hi ha, però sí que són de missa tots els diumenges. De tota la vida. No són persones crítiques amb la religió i l'Església, al contrari, són molt conservadores i devotes, una de les dues fins i tot beata. Vull dir que no exageren ni amaneixen el que diuen, si de cas al contrari, potser ho minimitzen. De fet, si no els hagués anat preguntant coses no m'haurien explicat res.

Però malgrat ser "de missa" i conservadores això no els impedeix recordar de manera crítica aquell mossèn. D'altra banda, també es queixen del present. Diuen que allò d'abans no estava bé, però que això d'ara, que la gent surt a la tele "ensenyant-ho tot", tampoc està bé.

També es queixen de la falta de mossens, ja que amb l'escassedat actual tot sovint no saben a quina hora serà la missa del diumenge. M'expliquen que en funció del "circuit de misses" que ha de fer el mossèn (i les variables que li puguin sorgir, casaments, enterros, batejos...) els horaris poden canviar. Se'n queixen però ho entenen: m'expliquen que hi ha un mossèn fill del poble, però destinat a una altra parròquia, que fa cinc misses cada diumenge.