4 d’oct. 2017

La caserna de la Travessera

De tant en tant travesso de punta a punta el carrer del Pare Laínez, i per tant passo pel darrera de la caserna de la Guàrdia Civil de la Travessera de Gràcia. Fa uns dies hi vaig tornar a passar. El carrer del Pare Laínez és poc transitat, i normalment a l'alçada de la caserna no s'hi veu mai cap guàrdia civil, perquè la caserna només té una entrada, per la Travessera. Aquest dia, però, vaig veure un guàrdia civil que tombava per allí, mirant amunt i avall. No em vaig quedar e veure què buscava, vaig seguir el meu camí. Era un guàrdia civil jove, no devia tenir més de vint-i-cinc anys, tenia un posat tranquil i feia cara de bona persona.

Pocs dies després, el diumenge dia 1 va passar el que va passar. La Guàrdia Civil i la Policia Nacional es van dedicar a estomacar gent indefensa i en actitud pacífica. I llavors vaig pensar en aquell guàrdia civil amb cara de bona persona. Vaig pensar: i si el diumenge també es va dedicar a repartir llenya? Si penso en ell, la veritat és que amb la seva cara de bona persona em costa imaginar-me'l comportant-se com un energumen, com els seus companys el diumenge.

Però suposo (tot són suposicions) que si el diumenge el van enviar a requisar urnes i li van dir que si per tal d'aconseguir-ho havia de fer servir la força, i que si calia havia de repartir cops de porra (encara que la gent estigués en actitud del tot pacífica), suposo que ho devia fer. Perquè és el que fan els policies quan els donen ordres: complir-les.

Suposo que funciona així, fins i tot quan les ordres rebudes són tan desmesurades com les que sembla que van rebre els policies que el diumenge es van dedicar a estomacar gent. Perquè sempre és més fàcil fer el que et diuen i el que fa la majoria que discrepar. Perquè a més, si discrepes te la carregaràs, hauràs d'assumir les sancions que et puguin imposar.

Desconec si en situacions com la del diumenge hi ha policies que posen objeccions a obeir les ordres que reben. I si hi ha casos d'aquests, naturalment desconec quin tan per cent suposen. El que sí tinc clar és que quan un policia obeeix ordres que l'obliguen a apallissar gent en actitud pacífica "ho fa perquè vol". Perquè ningú l'obliga a ser policia, i si ho és, abans de clavar el primer cop de porra a persones indefenses i pacífiques pot dir que plega. De manera que si no plega és perquè ja li està bé que el paguin per atonyinar gent que es manté en actitud pacífica.

D'acord, trobar feina no és fàcil, però un sou no ho justifica tot.

Sempre que passo a la vora d'aquesta caserna de la Travessera de Gràcia recordo dues amigues, filles de guàrdies civils, que havien viscut a aquesta caserna, fa molts anys, abans de la seva remodelació. Una en té records bons, l'altre dolents. En qualsevol cas, els seus pares guàrdies civils fa anys que estan morts, i els records d'elles associats a la caserna són dels anys de la dictadura. D'aquells anys en què la Policia Nacional i la Guàrdia Civil feien tanta por.

Tanta por com diumenge passat.