28 de nov. 2017

Gofres

Busco "gofra" al Diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans (DIEC) i em diu: "No s'ha trobat cap entrada coincident amb els criteris de cerca". Ho busco al Diccionari de l'Enciclopèdia Catalana (DEC) i diu: "Pastís, generalment rectangular, cuit entre dues planxes que hi graven un dibuix alveolar en relleu."

El cas és que segons el DIEC ahir no sé què em vaig trobar, però segons el DEC sí, un paquet de gofres en perfecte estat, amb la data de caducitat per d'aquí dues setmanes. Me'l vaig trobar al damunt de la barana d'un parc, a la vora del qual hi ha un supermercat (les gofres eren de la marca blanca d'aquest supermercat). Mira que bé, ahir, que em tocava dinar a l'estació mentre esperava el tren, vaig dinar gofres amb mandarines (les mandarines no me les vaig trobar, les vaig haver de comprar).

Vaig mirar els ingredients de les gofres i eren moltíssims, amb greix de palma, oli de palma, més "greixos vegetals" sense identificar, estabilitzants amb noms d'allò més sospitosos, colorants, "sucres invertits", etc., vaja, una llista de tota mena de porqueries tòxiques. Però com que ja estic arribant al tram final de la vida, suposo que ja no ve d'aquí que de tant en tant em mengi aquesta mena d'indecències gastronòmiques (que d'altra banda de gust les trobo la mar de bones).

Per cert, a la mateix estació, la setmana passada ja vaig dinar flocs de cereals banyats amb xocolata (acompanyats també de mandarines), uns flocs amb un origen semblant al de les gofres, d'un banc d'un carrer a la vora del parc. No és que sempre tingui tanta sort, però de tant en tant...

En el cas de les gofres, tampoc no em va semblar un argument de pes per a no menjar-me-les el seu contingut antiecològic de greixos i oli de palma, obtinguts a partir del fruit de la palma (Elaeis guineensis), el cultiu industrial de la qual actualment suposa un veritable atemptat mediambiental (i social, amb el desplaçament i la desaparició de molts petits agricultors). No menjar-me-les no hauria implicat cap acte "de reparació o protecció" ecològica o social.

És a dir, que no em vaig sentir un "ecologidicida" per cruspir-me les gofres. Una altra cosa seria si les hagués comprat (perquè llavors sí que hagués contribuït a l'extensió del cultiu de la palma), però en el cas d'aquell paquet, si no l'hagués arreplegat, el seu probable destí hauria sigut que hagués acabat caient de la barana, sense que ningú l'aprofites, i que al final algun gos dels molts que passen per allí hi hagués fet una pixarada al damunt (menjar-se les gofres no, perquè ara els amos d'aquests gossos no els deixen que es mengin aquestes porqueries, vigilen molt que la seva alimentació sigui ben saludable).