8 de jul. 2019

El quadern gris

"19 de març. - Sant Josep. (...) La meva mare ha fet crema."

Quan fa unes setmanes vaig començar a llegir "El quadern gris", a banda de passar-m'ho la mar de bé, també em va desconcertar: ¿com era possible que Josep Pla l'hagués escrit, presumptament (el dietari és de 1918 i 1919), quan tenia només 21 i 22 anys? A aquella edat ja escrivia tan bé?

Com que se'm feia estrany, vaig tafanejar una mica per internet. I de seguida vaig trobar l'explicació (potser ho sap tothom, però jo no ho sabia): es veu que abans de publicar "El quadern gris" el 1966, Pla es va dedicar a revisar-lo a fons, reescrivint-lo, també incloent-hi nous continguts, fins a arribar al text que finalment va donar per bo:

"No es tracta però, com l’autor pretén fer creure al lector, del seu dietari dels anys 1918 i 1919, per tant el de l'estudiant desvagat i el del jove escriptor que s’inicia en l’exercici de la literatura, sinó que és el Pla adult i escriptor consolidat que revisa el seu dietari de joventut. Més que d’una revisió es tracta d’un exercici de re-creació literària. (...) l'autor el poleix, el modifica i l’amplia amb una gran quantitat de textos fins a construir minuciosament un artifici literari que crea la perfecta il.lusió de l'escriptor novell a la recerca d'una veu literària pròpia." Maria Nunes (1)

Va ser una sort que Pla fes aquella feina de revisió, ja que en cas contrari, si "El quadern gris" publicat hagués sigut el text de quan tenia vint-i-dos anys, potser tindria un interès per als estudiosos de Pla, però per a la resta de la gent, per als lectors que des del 1966 l'han anat llegint, i per als que el llegim ara, potser no en tindria cap, d'interès, o molt poc.

Bé, ja que parlo de Pla i d'"El quadern gris", suposo que la millor manera d'acabar aquesta nota és amb una altra cita seva. Per exemple aquesta:

"Després, es produeix en la meva memòria un túmul confús d'imatges i records. A dins d'aquest desordre inextricable hi ha, molt precisa, la sorpresa que vaig tenir el dia que en el moment d'orinar vaig sentir que el líquid feia olor d'espàrrecs de marge. Havia menjat, feia dues hores, una truita amb espàrrecs. Vaig comprendre la llei de la causalitat." (2)

--
(1) "100 anys del primer apunt d'El Quadern Gris de Josep Pla", www.nuvol.com, 7/3/2018
(2) Pàg. 96, de l'edició d'Edicions Destino.