26 d’ag. 2019

Els llibres dolents

"Jo crec que, a tota persona que té l'absurda mania d'escriure, li és d'una gran utilitat de llegir llibres dolents." Josep Pla (1)

Pla té raó. O si més no, a mi, llegir o fullejar (sovint més el segon que el primer) llibres dolents, em serveix de manera indiscutible. Llibres dolents o mediocres, irrellevants, sigui pel contingut o pel continent (per com estan escrits o pel que diuen), o per les dues coses alhora.

És com si aquests llibres em diguessin, de vegades fins i tot com si em cridessin: "No badis, perquè si et despistes, si no ets autoexigent, pots acabar perpetrant 'artefactes literaris' abominables com aquest!".

Una altra cosa, és clar, és que després jo sàpiga actuar en conseqüència... perquè de la teoria a la pràctica sovint hi ha un bon tros.

En qualsevol cas, llegir el comentari de Pla m'ajuda a estar una mica més alerta.

--
(1) Notes del capvesprol. Edicions Destino, 1979 (p. 59)